tirsdag den 19. maj 2015

I dag i Bazaren

I dag i Bazaren ville jeg købe en vegetarsamosa. Vi havde allerede delt et måltid kalvekebab med ris, tzatziki og salat, men jeg var stadig sulten. Og så bestilte jeg altså en vegetarsamosa. Mens jeg ventede på at den blev varmet, fik jeg øje på et objekt, jeg ikke tidligere havde lagt mærke til, en åben æske i sort velour, som stod lige ved siden af sugerørene, meget tiltrækkende, meget mystisk. Og med et lille rektangel af metal, måske sølv lige i midten, som jeg måtte tage i nærmere øjesyn; den var præget med det som lignede en opslået bog. Ah, tænkte jeg, et koranvers.
- Ved du hvad det er? spurgte samosamanden mig.
- Nej.
- Vil du se?
- Meget gerne.
Og han foldede æskenes låger sammen, så jeg ikke længere kunne se det lille skinnende rektangel. En lukket æske nu, helt sort og blød.
- Hvad ligner det?
- Noget jeg har set på fotografier fra Mekka, svarede jeg.
- Nemlig. Kabaen i Mekka.
Og han åbnede æsken igen, og viste mig, at fladen med rektanglet kunne åbnes, det var en låge til en bog; Koranen. Smukke små organiske arabiske skrifttegn åbenbarede sig for mig. Og straks var jeg suget ind. Så fine små skrifttegn, jeg elsker sådan noget. Jeg kunne ikke holde min fingre tilbage, jeg måtte bladre, jeg forstod ikke et ord af hvad der stod, men smukt så det ud. Z* kom også nærmere, hun ville også bladre. Så skulle samosamanden betjene en anden kunde, og vi lod bogen være, snakkede om noget andet, om flytningen i morgen, hvad vi manglede at pakke, og hvad skulle vi have til aftensmad, æg, og en rest pasta kødsovs med fra i går.

Samosamanden kom tilbage.
- Jeg er så træt af sådan nogle mennesker, sagde han.
- Hvad mener du.
- Du ved, ham den anden kunde, han er muslim, og ægte muslimer beder fem gange hver dag, du ved, og får man beder, skal man vaske sine hænder.
- Åh, og jeg.
- Ja, du rørte bare ved Koranen, og du er ikke muslim, det syntes han var forkert.
- Det er jeg ked af.
- Nej, nej, han tager fejl, jeg sagde til ham at Gud er det stor, han er alt, og hvem ved, måske bliver du muslim, nu du har rørt ved Koranen. Det fik ham til at tænke lidt.
Den anden kunde blandede sig, jeg kunne ikke høre hvad han sagde. Samosamanden sagde: Vent lidt, habibi til ham. Og jeg sagde: Ja, måske er jeg så blevet renset, nu hvor jeg har rørt ved Koranen.
- Ja, hvem ved, der er så mange som tolker Koranen forkert, det gør mig rasende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar